Thursday, January 31, 2008

Din reviste adunate

Zi de răsfoit reviste, în tihnă. Nu oricum, ci aşteptând numărul 12 din Noua literatură, care parcă se schimbă cumva. Sau e doar o impresie? Din câte îmi dau seama, o să fie o cronică la Submarinul iertat, dar şi multe altele despre poezie, nu neapărat despre poeţii care-mi plac mie, dar, ce să-i faci, nu le poţi avea pe toate. Înapoi la ce citesc:
Cuvântul, 1/2008 – un interviu cu Philippe Claudel, o anchetă despre artişti şi chestiuni financiare şi o alta despre exporturi şi importuri culturale; în numărul trecut, Cosmin Perţa a scris despre minunatul submarin [mai era acolo şi un fragment din romanul lui Tudor Creţu, încă nu ştiu dacă-l cumpăr sau nu], în numărul ăsta zice câte ceva despre calitatea traducătorilor din limba română. Nu vrem orice fel de traducător; şi eu cred asta, partea proastă e că nu ştiu în ce măsură avem de unde alege.
Steaua, 1/2008- Mihaela Ursa scrie despre Femeia neagră a unui culcuş de hoţi, cartea lui Andrei Codrescu [e şi pe blog]; Bogdan Creţu - despre o găselniţă critică douămiismul, cu variantele mizerabilism, neoexpresionism, biografism [dar ăsta mai apare şi pe la alte generaţii, parcă]. Contează până la urmă valoarea fiecăruia, cam asta-i concluzia. Aşa la grămadă, pe criterii de vârstă [sau anul debutului], zău că nu stă nimeni nemişcat prin istoriile literare. S-ar putea ca-n momentul ăsta să fie 50 de-un anumit fel şi 2-3 excepţii, iar nesimţita aia de istorie să-i ţină minte exact pe cei 2-3. Şi iar mi-am adus aminte ce zicea Cărtărescu într-un interviu: intrarea în literatură se face în grup, dar consacrarea e individuală.
Familia, 11-12/2007 - eseul lui Octavian Soviany [Experimentalism. Textualism. Postmodernism] face toţi banii, aşa că celelalte pagini, până la 312, sunt pe gratis; dar am mai citit despre Zilele Revistei Familia şi m-am bucurat că nu prea-s poveşti, ci poezii [Claudiu Komartin, Manasia, V. Leac etc.]
Viaţa Românească, 1-2/2008- Nicoleta Sălcudeanu scrie o cronică despre Asediul Vienei; am mai citit zilele astea o cronică despre cartea lui Horia Ursu, aşa că aş face bine să mi-o cumpăr.
Orizont, 1/2008 – [e deja pe site] Mircea Mihăieş scrie despre Bruce Springsteen. Dar eu deja aştept numărul următor, sper că vor fi interviuri şi altele cu Attila Bartis & Filip Florian, asta pentru că au fost în Timişoara, au avut o lectură pe model occidental, la Joc Secund. Dar poate povestesc mâine despre...

No comments: